5. Missie van de organisatie (1)
5.1 De Missiekern
De kindcentra van Archipel bieden een rijke en duurzame leer- en ontwikkelomgeving waardoor kinderen van 0-13 een solide basis kunnen ontwikkelen voor de rest van hun leven. Bij onze kindcent gaat bijzondere aandacht uit naar persoonsvorming (naast socialisatie en kwalificatie).
Visie:
Kinderen afkomstig van de kindcentra van Archipel zijn succesvol in het vervolgonderwijs en in de maatschappij doordat zij:
- gemotiveerd en onderzoekend leren en daarbij van ICT gebruik kunnen maken
- kritisch denken
- effectief communiceren
- kunnen samenwerken
- zich ontwikkelen tot verantwoordelijke burgers, met oog voor culturele verschillen
- creatief en flexibel zijn
- inzicht hebben in de eigen persoon en zich kunnen inleven in de ander
- inzicht hebben in hun eigen kwaliteiten en talenten
- gelukkig zijn
5.2 Onze gezamenlijke uitgangspunten en kernwaarden
Richting kinderen:
- Kinderen verschillen in capaciteiten, ontwikkeltempo en leerstijl. Wij hebben hoge verwachtingen van ieder kind.
- We bieden een uitdagende, innovatieve pedagogische leeromgeving , die noodzakelijk is voor het ontwikkelsucces van alle kinderen.
- Wij stimuleren kinderen zo vroeg mogelijk zelf de verantwoordelijkheid te nemen voor hun ontwikkeling en resultaten.
- Wij streven ernaar dat kinderen bij ons gevoelens ervaren van competentie (ik kan het) en autonomie (ik mag het zelf doen en zelf ontdekken).
Richting elkaar:
- Vertrouwen, wederzijds respect en open en eerlijke communicatie zijn nodig voor effectieve samenwerking; doen wat je zegt en zeg wat je doet.
- Partnerschap met en regelmatige feedback vanuit ouders, kinderen en samenwerkingspartners is belangrijk voor onze ontwikkeling.
Richting organisatie:
- Onze doelen zijn ambitieus, realistisch en ‘meetbaar’ geformuleerd.
- We zijn een lerende organisatie, waarbinnen iedereen de mogelijkheid krijgt de verantwoordelijkheid te nemen voor de eigen ontwikkeling en resultaten.
- Bestuurlijke kaders zijn nodig ter ondersteuning van pedagogische en educatieve ontwikkeling.
5.3 Eigen kwaliteit: onze parels
- Wij gaan voor eenheid in verscheidenheid (Archipel) en onderling verbonden door samen te doen wat samen kan > KA2 - Kwaliteitscultuur
- Wij pakken nieuwe ontwikkelingen in het vakgebied of aanpalende gebieden op en verwerken dat in onze praktijk > OP1 - Aanbod
- We zijn een eind op weg richting inclusief onderwijs > OP4 - (Extra) Ondersteuning
< Naar vorig hoofdstuk: Sterkte-zwakte-analyse
Verder met de missie: De grote doelen >